FANDOM

Ragil
Ragil
Benævnelse(r)Ildens Herre

Krigens Mester

GruppetilhørDe Ti Sande guder
GuderigeSkabt i Aferheim
TilhørsforholdNeutralitet
KredsEmyrianere
Arbejdsområde(r)Ild, smedekunst, krig,

håndværk

TilbedereMennesker
Domæne(r)Ild, krig, ødelæggelse
MirnerDrage

inden Dommedag. Efter

Dommedag ære i stedet for

ødelæggelse

Mage(r)Ingen
Efterkommer(e)Ingen
Helligdag(e)Midvinter

Ragil var gud for ødelæggelse, krig og ild inden Dommedag. Efter Dommedag har hans trang til ødelæggelse ændret sig til ære, men det er ikke alle hans tilbedere, som har accepteret denne forandring i deres guddom endnu.

Tilbedere

Ragils tilbedere er først og fremmest emyrianernes soldater, men også krigere og håndværkere i hele resten af Niraham bekender sig til Krigens Mester. Tilbedelsen af Ragil foregår dog mere og mere i det skjulte, efterhånden som Den Monopatiske Kirke vinder frem i de nordlige riger. Mange som arbejder med ild, f.eks. bagere, glaspustere og pottemagere, tilbeder Ragil, for hans gunst er nødvendig for, at de kan arbejde og få mad på bordet.

Familieforhold

Ragil er søn af Fanabina og Djorka og har adskillige søskende på sin moders side. Burania blev født samtidig med Ragil, men de to brødre har altid været vidt forskellige. Dengang den store krig rasede mellem sortelverne og elverne, bredte striden sig også til de to brødre, for Ragil satte ikke pris på Buranias indblanding i krigen, og Burania foragtede sin bror for at have startet den. Tiden har dog læget dette sår, og de to guder strides ikke længere. Ragils andre søskende tæller Phlarn/Thlarn og Girak, som er Fanabinas sønner, og søsteren Dilarna.

Ragils kirke

Ragils ypperstepræst hedder Imnum "Vardunger" Flammebringer og er zarabiner. Imnum har ikke hovedsæde i BasilikaenHøjsletten, som er Ragils hovedtempel, men derimod i Den Evige Esse i Cartago.

Ikonografi

Vardunger, den flammende klinge, bruges ofte som symbol for Ragil i stedet for hans almindelige tegn. Både krig og ild er repræsenteret i det brændende sværd, og således er det en værdig repræsentant for krigens og ildens herre.

En ravn symboliserer ligeledes Ragil, for denne fugl er hans udvalgte tjener. Ravnen bruges især i portrætter af Ragil, som involverer krig, da den som tak for sin tro tjeneste har Ragils tilladelse til at mæske sig i de faldne som den første.

Guderige

Ragils hjem er en stor slagmark, som strækker sig så langt øjet rækker i alle retninger. I dens midte er der en gigantisk arena, og langs denne kamparena er der opstillet tilskuerpladser, hvorfra andre krigere kan observere de stridende, heppe på deres favoritter (der bliver ofte foretaget væddemål blandt krigerne om, hvem der vinder dysterne på marken) og lære nye teknikker. Langs siderne af samtlige tribuner brænder der store fakler til Ragils ære, og for enden af turneringspladsen ligger en mægtig borg. Inden i dette slot er der en enorm riddersal, hvor alle krigerne kan sidde til bords og får god mad og drikke, mens de snakker om dagens kampe.

Ærkeengle

Se også