FANDOM

Glaerphen (markchampignon) er en forunderlig svamp der kan spises rå eller tilberedes fx i stuvninger. Effekten af svampen er ofte (slå 10 eller over m. 1d20), at den der indtager den får vækket sit poetiske selv, og dette kommer til udtryk ved at personen har en udpræget lyst til at fremsige digte, sonetter eller synge sange. Poesien virker dragende på dem der hører den. Netop på grund af den kreativt fremmende effekt benyttes Glaerphen ofte af Infinita Turrim i ritualiseringer eller ceremonier.

Svampen er nærrende og uskadelig for de fleste der indtager den, dog kan den fremkalde Overfladesyge hos en sortelver (slå 5 eller under m. 1d20).

Ûn (kantarel) er en sjælden svamp der findes i Niraham. Svampen er stærkt vanedannende og har den effekt at personen der indtager den kan opnå en evne til i en kort periode at trancendere til Skyggeplanet, dette kan dog resultere i en dødelig udgang for den der forsøger.

Fesvampe (fluesvampe) findes i mange forskellige sorter. De kan bruges til at brygge gifte af varierende styrke.

Troldesvamp (stor trompetsvamp) er en sort svamp. Svampen er 6-14 cm høj. Det kan være vanskeligt at inddele svampen i hat og stok, da overgangen mellem disse dele er flydende. Svampen har sit navn efter sin effekt, da det siges at væsner der har indtaget troldesvamp (midlertidigt) har en fordel i at kommunikere med trolde.

Svampen har en mystisk nær relation til trolde og noglegange vokser den på en trolds krop fx hvis en trold har været i hi i længere tid.

ps. man skal ikke spise fluesvampene rigtige - bare lad somom